RP5

Roemah Papoea #5 | Hedendaagse kunst, cultuur en verzet in West-Papua | 5 april 1961

Papoea’s zijn verhalenvertellers, vroeger kwam men in het dorp op een centrale plek samen waar dan volgens traditie verhalen gedeeld werden, sociale activiteiten plaatsvonden en geschillen uitgesproken en beslecht werden. De orale traditie staat centraal bij het onderdeel verhalentafel. De verhalentafel is de plek waar iedereen die zich verbonden voelt met voormalig Nederlands Nieuw Guinea aanschuift om een persoonlijk verhaal te delen dat aansluit bij het thema.

Een belangrijke rol is weggelegd voor het publiek. Bezoekers krijgen de kans om vragen te stellen en de dialoog aan te gaan. Zo gaan we samen de diepte in.

Verder creëert Roemah Papoea een podium voor allerlei talent uit de Papoeagemeenschap. Bijvoorbeeld het talent voor muziek en dans dat een wezenlijk onderdeel vormt van de Papoeacultuur.

Elke editie wordt afgesloten met de Medja Makan (eettafel). Roemah Papoea biedt zo een plek voor sociale ontmoeting onder het genot van een authentieke Papoeamaaltijd. Deze gerechten zijn bereid volgens familierecepten die van generatie op generatie zijn doorgegeven. In de Papoea cultuur ontvang je gasten met onderdak, eten en drinken. Samen eten werkt niet alleen verbindend maar biedt bezoekers de kans om letterlijk de Papoeacultuur te proeven.

Op Vrijdag 26 April 2024 zal de 5e editie van Roemah Papoea plaatsvinden waarbij Museum Sophiahof in samenwerking met Free West Papua Campaign (Nederland) en Stichting Informatie Melanesië (Roemah Papoea), 'Hedendaagse kunt, cultuur en verzet in West-Papoea presenteren.

Tijden: 15:00 - 19:00 uur

14:00 - 15:00 Inloop met expositie
15:00 - 15:15 - Welkom en kennismaking
15:15 - 15:45 - Herdenkingsdienst Arnold Ap & Eddy Mofu (o.l.v. Ds. Jeanette)