morgenster

1 decemberherdenking Papoea's

https://www.facebook.com/museumsophiahof/Op 1 december 1961 werden de Morgenstervlag en het volkslied ‘Hai Tanahku Papua’ officieel gepresenteerd als nationale symbolen voor een onafhankelijk West-Papoea. Het nationale parlement, de Nieuw Guinea-Raad, was al geïnstalleerd. Samen met Nederland werden de eerste stappen naar onafhankelijkheid gezet. Onafhankelijkheid die er nooit kwam, want in 1963 werd het land ingenomen door Indonesië.

Op 1 december a.s. biedt Museum Sophiahof de gelegenheid om bij deze gedeelde geschiedenis stil te staan. Dat begint al in de ochtend bij zonsopgang (08.29 uur) met het hijsen van de vlag, de Morgenster, en het zingen van het volkslied. De vlag is afkomstig van wijlen Gé Hekkelman, Nieuw-Guinea veteraan, die de vlag in 1961 meebracht naar Nederland. Volgens zijn weduwe Janita Hekkelman-Stilkenboom heeft deze periode een blijvende indruk gemaakt op haar man en hij heeft de vlag altijd gekoesterd. Zij heeft de vlag overgedragen aan Insos Ireeuw, eventplanner en cateraar van ‘Taste of the Pacific’, die met haar werkzaamheden de Papoeacultuur onder de aandacht wil brengen.

Programma op 1 december

Verder vertellen Julia Jouwe, oprichter van de Young Papua Collective en Fadjar Korwa, coördinator van de Samenwerkende Organisaties voor West Papua, over de geschiedenis en de huidige situatie van de Papoea's. Robinson Jouwe brengt een lied ten gehore ter ere van zijn grootvader, Papoeavoorman Nicolaas Jouwe, die ook de Morgenstervlag ontwierp.
Insos Ireeuw vertelt over haar opa Markus Kaisiëpo, de andere Papoealeider, wiens strijd voor een onafhankelijk Nieuw-Guinea haar altijd heeft geïnspireerd. Jongeren interviewen ouderen uit de Papoeagemeenschap over hun herinneringen aan 1961 en het streven naar onafhankelijkheid. De dag eindigt met het strijken van de vlag bij zonsondergang.

Via Facebook de hele dag te volgen

Vanwege de beperkingen die de coronapandemie met zich meebrengt is de bijeenkomst niet voor publiek toegankelijk maar wel de gehele dag te volgen via het Facebookaccount van Museum Sophiahof.