afgestoft-membukatambolama

t/m
Soort tentoonstelling
Huidig

Museum Maluku presenteert uit eigen collectie de tentoonstelling 'Afgestoft'. De rijke verzameling aan objecten en archieven is sinds de sluiting van hun museumpand in Utrecht (2012) in een opslag bewaard gebleven. Het is tijd om deze collectie af te stoffen, uit te pakken en weer een podium te geven.

Membuka tambo lama komt uit het Maleis en betekent vrij vertaald iets ouds, nieuw leven inblazen. We presenteren hier met trots een aantal museale topstukken. In 'Afgestoft' laten ook Sebastiaan Boot en Yara Jimmink, kunstenaars met Molukse roots, afzonderlijk van elkaar, hun reflectie los op delen uit de collectie van Museum Maluku.

De geschiedenis van de Molukse gemeenschappen in Nederland gaat verder dan alleen de grote aankomst in 1951. De relatie met Nederland vanuit koloniaal oogpunt, de rijke inheemse cultuur en de vertaling naar het heden door kunstenaars zijn aandachtsvelden die ‘Afgestoft’ laat zien. Museum Maluku nodigt de bezoeker in deze tijdelijke expositie uit om (opnieuw) kennis te maken met de vele facetten die de Molukse kunst en cultuur te bieden heeft.

'Afgestoft' met Yara Jimmink

Na het tentoonstellen van het werk van multidisciplinair kunstenaar Sebastiaan Boot, presenteert Museum Maluku vanaf zondag 26 februari 2023 het project ‘Pala: You Can’t Eat It Without Breaking The Shell‘ van documentaireportretfotograaf Yara Jimmink. Yara Jimmink (1990) is een documentaire portretfotograaf gevestigd in Amsterdam. In 2020 is ze afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag. In haar werk behandelt ze verschillende thema’s zoals migratie, familie en het collectief geheugen. Haar Indo-Moluks-Nederlandse achtergrond heeft haar interesse in andere culturen gewekt.

Yara is gefascineerd door hoe kolonisatie zijn stempel heeft gedrukt op ons heden en hoe heden en verleden altijd met elkaar verweven zullen blijven. Haar zoektocht naar haar afkomst gaat verder in haar nieuwste werk Pala: You Can’t Eat It Without Breaking The Shell. Hierin staat de verbinding tussen de Banda eilanden waar haar oma geboren is, en Nederland, waar Yara zelf is geboren en getogen, centraal. Haar werk is t/m maandag 10 april 2023 onderdeel van de tentoonstelling ‘Afgestoft: Membuka Tambo Lama’.