De Indische Boekenpodcast, Lara Nuberg & Ricci Scheldwacht, Museum Sophiahof

Live opnames 'De Indische Boekenpodcast' | Aflevering 2: De Stille Kracht

In de nieuwe podcast 'De Indische Boekenpodcast' duiken presentatoren Lara Nuberg en Ricci Scheldwacht in de rijke literatuur die de band tussen Nederland en Indonesië belicht. Elke aflevering nodigen zij twee gasten uit om met passie en diepgang een boek uit hun Indische boekenkast te bespreken. Van klassiekers tot verborgen parels, ontdek verhalen die de complexe geschiedenis en cultuur onthullen. En jij kan live meeluisteren tijdens de opnames van de podcast in Museum Sophiahof!

In Nederland leven 2 miljoen mensen die een band hebben met Indonesië of Nederlands-Indië, zoals we Indonesië noemden toen het land nog een Nederlandse kolonie was. Over die periode en de tijd daarna zijn honderden boeken geschreven.

Indische boekenpodcast met Lara Nuberg & Ricci Scheldwacht

In de Indische boekenpodcast bespreken Lara Nuberg en Ricci Scheldwacht samen met twee gasten boeken uit hun Indische boekenkast die je gelezen moet hebben. Elke aflevering staat een andere titel centraal. Een klassieker of een recenter boek, bekend of minder bekend, waarin een verhaal wordt verteld over een wereld die lang verborgen bleef. Wat zeggen deze boeken over die tijd en wat kunnen we er nu nog van leren? Je hoort het in de Indische boekenpodcast.

De tweede podcast-aflevering

In aflevering 2 van de Indische boekenpodcast zijn Reggie Baay en Sophie Zijlstra te gast bij Lara en Ricci. Het boek dat we deze keer bespreken is De stille kracht uit 1900 van Louis Couperus. De stille kracht werd lang beschouwd als een van de grote klassiekers in de Nederlandse literatuur. Maar is dat in deze tijd, waarin we met een andere blik naar het koloniale verleden kijken, nog wel terecht? En is de taal van Couperus inmiddels niet allang achterhaald?

Reggie Baay schrijft romans en non-fictieboeken, waarmee hij met een kritische blik terugkijkt op ons koloniale verleden. Met boeken als De njai en Daar werd wat gruwelijks verricht bouwt hij aan een Indisch oeuvre. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek De contractarbeiders van Deli. Voordat hij definitief koos voor het schrijverschap was hij onder meer redacteur van het literaire tijdschrift Indische letteren.
Sophie Zijlstra debuteerde met de roman Mevrouw Couperus. Daarin volgen we de lotgevallen van Elisabeth Baudt, die niet alleen de echtgenote was van de schrijver maar ook zijn vier jaar jongere nichtje. Als lezer volgen we de Elisabeths gedachten over haar gecompliceerde huwelijk. Het verhaal speelt zich af in de tijd dat Couperus werkte aan De stille kracht en Elisabeth werd getroffen door verlammingsverschijnselen. Daarvoor bezocht zij in Den Haag een psychiater, die haar behandelde onder hypnose, een gebeurtenis die in werkelijkheid ook heeft plaatsgevonden.

Live in Gesprek: Jij kan erbij zijn!

De opnames van de Indische boekenpodcast vinden plaats in Museum Sophiahof en jij kunt daar bij zijn! We beginnen om 14.00 uur (inloop vanaf 13.30 uur). De toegang is € 7,50 en dat is inclusief een kopje koffie of thee met spekkoek:

• Vorige editie: Zondag 28 januari: De njai van Reggie Baay
  • Eerstvolgende: Zondag 28 april: De stille kracht van Louis Couperus

Bestel je ticket(s)!

Foto Indische Boekenpodcast aflevering 2

Fotocredits Reggie: Nikki Langhout
Fotocredits Sophie: Lionne Hietberg
Fotocredits Lara: Yara Jimmink
Fotocredits Ricci: Armando Ello.