kruisbestuiving

Tjendolmiddag: Kruisbestuiving

In de documentaire 'Kruisbestuiving' vertelt Frans Leidelmeijer over de wederzijdse beïnvloeding van de Indonesische en Nederlandse architectuur en toegepaste kunst aan het begin van de 20e eeuw. Tijdens de Tjendolmiddag op 19 augustus tonen we de documentaire en kunt u getuige zijn van zijn zoektocht naar 'Kruisbestuiving' in Nederland. Na afloop kunt u met Frans Leidelmeijer in gesprek onder het genot van een glas tjendol.

In 'Kruisbestuiving' neemt hij u mee langs verschillende voorbeelden waar goed te zien is hoe bijvoorbeeld batikmotieven zijn verwerkt in gebruiksvoorwerpen. En ook in het Nederlandse straatbeeld zijn verrassende Indonesische invloeden te zien.

Frans Leidelmeijer is expert op het gebied van de vroegtwintigste-eeuwse stijlen zoals de Nieuwe Kunst (de Nederlandse variant van de art nouveau), de Amsterdamse School, de art deco en het Nieuwe Bouwen. Deze documentaire krijgt een vervolg. Er is een crowdfunding gestart voor deel twee van de film: 'Kruisbestuiving in Indonesië'.

Programma en tickets

14:30 Inloop met koffie, thee en spekkoek
15:00 Start programma: vertoning documentaire en aansluitend Q&A met Frans Leidelmeijer
16:15 Napraten in het museumcafé onder het genot van een glas tjendol
17:00 Einde (museum sluit)

Tickets kosten 7,50 euro. Dit is inclusief koffie, thee, spekkoek en tjendol. Tickets zijn hier te bestellen.