indische-salon

Indische Salon: de onzichtbare littekens

In 2023 organiseert het Indisch Herinneringscentrum een aantal Indische Salons door Nederland. Daarbij volgen zij het thema dat Platform WO II voor dit jaar heeft gekozen 'De impact van oorlog op individuen, families en op de samenleving: Leven met oorlog'. In dat kader presenteert het Indisch Herinneringscentrum in samenwerking met Ricci Scheldwacht, journalist en eindredacteur van het Indisch maandblad Moesson, op zondag 21 mei 2023 de eerste salon van dit jaar in Museum Sophiahof. In de eerste editie van dit jaar gaan we in op hoe de oorlog tegenwoordig doorwerkt in het leven en op jongere generaties. Hoe gaan zij daarmee om?

Indische Salons

Indische Salons zijn bijeenkomsten door het hele land gekoppeld aan een Indisch thema dat aansluit bij de kerntaken - en doelstellingen van het Indisch Herinneringscentrum. Een Indische Salon is een samenwerking tussen het Indisch Herinneringscentrum en een (Indische) organisatie of particulier.

Oorlog werkt door

Meer dan 350.000 mensen moesten tussen 1945 en 1968 naar Nederland vluchten als een gevolg van een bloedige oorlog die vier jaar duurde. De kolonie Nederlands-Indië, zoals Indonesië werd genoemd, werd een zelfstandige republiek. De Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) lieten veel littekens achter, voornamelijk bij degenen die hun geboorteland moesten verlaten voor het kille Nederland.

Ontworteling, identiteitscrisis zijn onder andere de gevolgen van transgenerationeel trauma. Pijn en verlies wordt van generatie op generatie doorgegeven. Hoe verhoudt de jongste generatie zich tot het verleden van hun ouders en grootouders? Hebben ze een manier gevonden om de trauma’s te verwerken? En hoe kijken ze naar de toekomst?

Programma

Schrijfster Dido Michielsen en striptekenaar Dido Drachman gaan met elkaar in gesprek over de doorwerking van oorlog en hoe dit onderwerp in hun werk terugkeert. August de Bats en Nina Nussy vertellen over de opnamen van de minidocumentaire Leven met Oorlog waar ze een rol daarin spelen en nu te zien is op de website van WOII en op YouTube. Kunst- en fotohistoricus Louis Zweers vertelt over zijn laatste boek Koloniale Oorlog, ongewenst en gewenst beeld.

Het programma wordt besloten met een korte performance door dansmaker en visueel kunstenares Aafke de Jong, in samenwerking met muzikant/componist Ferdinand van Duuren, danseres Kamee Frieling en Sylvia Erschen.

14.30 uur - Inloop
15.00 uur - Startprogramma
16.15 uur - Korte pauze
17.00 uur - Einde programma
18:00 uur - Afsluiting middag

Zien wij jou de 21e in het museum? Bestel je ticket(s) hier!