Klub BUku 3

Klub Buku: De Atjeh-generaal

Tijdens deze editie van Klub Buku presenteren wij de biografie De Atjeh-generaal van Vilan van de Loo. Het boek onderzoekt het complexe leven van KNIL-militair Frits van Daalen, zijn controversiële acties in Atjeh en zijn zoektocht naar erkenning binnen het koloniale bestuur, door hem in zijn historische context te plaatsen. We zijn ons bewust van de controverse rondom Frits van Daalen en verkennen daarom tijdens dit programma verschillende perspectieven.

De Atjeh-generaal

De Atjeh-generaal beschrijft het leven van Frits van Daalen, een KNIL-militair wiens carrière een dramatische wending nam door een conflict met gouverneur-generaal Van Heutsz. De biografie plaatst zijn controversiële militaire expedities en bestuursstijl in een bredere historische context, met aandacht voor de complexiteit van zijn tijd en positie.

Over Vilan van de Loo

Vilan van de Loo is gepromoveerd onderzoekster en schrijfster met meer dan dertig boeken op haar naam. Ze helpt mensen hun verhaal op papier te zetten. Enkele van haar publicaties zijn Een eervol bestaan, De geschiedenis van het KNIL, 1814-1950 (2022), Uit naam van de majesteit. J.B. van Heutsz, 1851-1924 (2020), en Pa' (Johannes) van der Steur (1865-1945). Zijn leven, zijn werk en zijn Steurtjes (2015). Haar werk omvat biografieën en historische studies, vaak met een focus op Nederlands-Indië en het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).

Programma & tickets

Het programma begint met een welkomstwoord door Insos Ireeuw, die als moderator dit beladen onderwerp met zorg zal behandelen. Vervolgens presenteert Vilan van de Loo haar biografie van Frits van Daalen. Na de presentatie volgt een interview en een Q&A-sessie met het publiek. De middag wordt afgesloten met een borrel en signeersessie.

14.30 uur - Start programma
15.45 uur - Borrel met signeersessie
17.00 uur - Museum sluit

Zien wij jou tijdens Klub Buku in Museum Sophiahof? Een ticket kost € 10,- en dit is inclusief 1 drankje en 1 snack.

Bestel je tickets hier