Klub Buku: Tussen Twee Werelden, boekpresentatie, Charlotte van den Broeke, Museum Sophiahof, Den Haag

Klub Buku: Tussen Twee Werelden

Woensdag 28 februari 2024 presenteren wij tijdens Klub Buku het aangrijpende boek 'Tussen Twee Werelden' van Charlotte van den Broeke. Het boek vertelt het verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen, waarin Charlotte op zoek gaat naar de geschiedenis van haar grootvader en zijn tijd in Nederlands-Indië.

Tussen Twee Werelden

Als Charlotte voor een schoolopdracht haar grootmoeder interviewt, komt ze steeds meer te weten over haar grootvader Evert en zijn tijd in de Bersiap-periode. Na zijn vader te hebben verloren in een Jappenkamp, hoopte hij dat het na de oorlog weer terug zou gaan als voorheen. Al snel kwam hij erachter dat hij het mis had en dat het leven nooit meer zou worden zoals het was. Hij werd door Indonesische onafhankelijkheidsstrijders in een gevangenis gezet en zijn familie vluchtte naar een vrouwenkamp. Hij moest zien te overleven zodat hij zijn familie weer kon vinden en een nieuw leven kon opbouwen. Een leven dat uiteindelijk anders werd dan hij ooit had gedacht. Het verhaal belicht de geschiedenis van Nederlands-Indië, maar vooral de Bersiap-periode. Ook gaat dit boek dieper in op het vraagstuk ‘waar hoor ik bij?’, omdat Evert zich zowel niet Indonesisch als Nederlands voelde.

Over Charlotte van den Broeke

Charlotte van den Broeke (Hoensbroek, 1997) is een videomaakster en schrijfster. Dagelijks bedenkt, schrijft, filmt en monteert ze verhalen voor voornamelijk video content. Haar focus ligt op het maken van sociaal-culturele verhalen. Ze heeft een grote interesse in de geschiedenis van Nederlands-Indië, omdat haar opa daar vandaan komt. Dat inspireerde haar om haar eerste boek ‘Tussen twee werelden’ te schrijven.

Klub Buku

Bij Klub Buku presenteren wij de nieuwste publicaties met betrekking tot voormalig Nederlands-Indië. Tijdens het programma krijg je de unieke kans om het boek (als een van de eersten) aan te schaffen en te laten signeren.

Programma & tickets

19.00 uur - Start programma
20.00 uur - Borrel met signeersessie
21.00 uur - Museum sluit