De Indische Boekenpodcast, Lara Nuberg & Ricci Scheldwacht, Museum Sophiahof

Live opnames 'De Indische Boekenpodcast'

In de nieuwe podcast 'De Indische Boekenpodcast' duiken presentatoren Lara Nuberg en Ricci Scheldwacht in de rijke literatuur die de band tussen Nederland en Indonesië belicht. Elke aflevering nodigen zij twee gasten uit om met passie en diepgang een boek uit hun Indische boekenkast te bespreken. Van klassiekers tot verborgen parels, ontdek verhalen die de complexe geschiedenis en cultuur onthullen. En jij kan live meeluisteren tijdens de opnames van de podcast in Museum Sophiahof!

In Nederland leven 2 miljoen mensen die een band hebben met Indonesië of Nederlands-Indië, zoals we Indonesië noemden toen het land nog een Nederlandse kolonie was. Over die periode en de tijd daarna zijn honderden boeken geschreven.

Indische boekenpodcast met Lara Nuberg & Ricci Scheldwacht

In de Indische boekenpodcast bespreken Lara Nuberg en Ricci Scheldwacht samen met twee gasten boeken uit hun Indische boekenkast die je gelezen moet hebben. Elke aflevering staat een andere titel centraal. Een klassieker of een recenter boek, bekend of minder bekend, waarin een verhaal wordt verteld over een wereld die lang verborgen bleef. Wat zeggen deze boeken over die tijd en wat kunnen we er nu nog van leren? Je hoort het in de Indische boekenpodcast.

De eerste podcast-aflevering

In aflevering 1 gaan Lara en Ricci in gesprek met Dido Michielsen en Suze Zijlstra over het boek De njai van Reggie Baay. Met zijn boek De njaj bracht Reggie Baay voor het eerst de geschiedenis in kaart van de Aziatische oermoeder die in elke Indische familie wel is terug te vinden. Omdat er in de begintijd van het koloniale Nederlands-Indië weinig Europese vrouwen waren, leefden Europese mannen vaak ongetrouwd samen met een Aziatische vrouw, bij wie ze kinderen verwekten. Zo’n vrouw werd een njai genoemd.

Dido Michielsen schreef twee romans waarin een njai de hoofdpersoon is: Lichter dan ik (2019) en Engel en Kinnari (2022). Suze Zijlstra is auteur van het boek De voormoeders (2021). Hoe lazen Dido en Suze het boek van Reggie Baay en welke invloed heeft zijn boek gehad op de boeken die zij zelf over de njai schreven?

Live in Gesprek: Jij kan erbij zijn!

De opnames van de Indische boekenpodcast vinden plaats in Museum Sophiahof en jij kunt daar bij zijn! We beginnen om 14.00 uur (inloop vanaf 13.30 uur). De toegang is € 7,50 en dat is inclusief een kopje koffie of thee met spekkoek:

Bestel je ticket(s)!

De Indische Boekenpodcast, Lara Nuberg & Ricci Scheldwacht, Museum Sophiahof

Fotocredits: Foto Dido Michielsen by Melanie Marsman, Foto Suze Zijlstra by Ruud Pos, Foto Lara Nuberg by Yara Yimmink & Foto Ricci Scheldwacht by Martin Bloem.