Kuping Panjang

Long Ears: Through the Lens (Kuping Panjang)

Het Indisch Herinneringscentrum organiseert op 31 mei en 1 juni programma's over de Kuping Panjang/de lange-oren traditie van de Dayak-volkeren op Kalimantan. We gaan in op de geschiedenis en de betekenis van deze traditie binnen de Dayak-cultuur, evenals de veranderende uitingen daarvan. Ook bespreken we de historische band tussen de Dayak-gemeenschap en Nederlanders, met aandacht voor dekolonisatie en de complexe relatie tussen Nederland en Indonesië.

Op 31 mei opent de fototentoonstelling over Dayak-vrouwen met lange oren, gevolgd door gesprekken met experts. Op 1 juni gaan we dieper in op het onderwerp en de culturele aspecten, met optredens van Dayak-artiesten. De fototentoonstelling is te zien tot 30 juni in Museum Sophiahof. Dit programma is een samenwerking met de Indonesische Ambassade in Den Haag, Indonesisch Ministerie van Cultuur en Onderwijs en Pertamina Hulu Mahakam, met foto's van Ati Bachtiar.

Wat is de “Kuping Panjang”/ Long Ears?

De "Kuping Panjang" of lange-oren-traditie is een voorouderlijk gebruik bij de Dayak-volkeren van Borneo, waarbij vrouwen hun oorlellen verlengen als teken van schoonheid en sociale status. Deze traditie markeert een belangrijk deel van de identiteit van Dayak-vrouwen en weerspiegelt praktijken die in andere inheemse gemeenschappen over de hele wereld worden gezien. Dit gebruik neemt echter af en steeds minder jonge vrouwen kiezen ervoor om het voort te zetten te midden van de moderniserende invloeden.

Naast hun kenmerkende fysieke eigenschappen worden Dayak-vrouwen erkend om hun diepgaande rol binnen hun gemeenschap. Ze zijn niet alleen bewaarders van cultureel erfgoed, maar ook leiders en spirituele gidsen. Dit leiderschap is essentieel voor het behoud van het milieu en om de jongere generaties te leren hoe belangrijk het is om in harmonie met de natuur te leven. Deze intergenerationele overdracht van kennis en praktijk onderstreept de rol van de vrouwen bij het beschermen van hun cultuur en de biodiversiteit van Borneo.

1 juni

• Cultural performance & video
  • Cultural Dialogues en Q&A
  • Dans & muziek

Datum en tijd
    zaterdag 1 juni 2024, 14:00 - 18:00

Museum Sophiahof
    Sophialaan 10
    2514 JR Den Haag

Tickets €7,50

31 mei

• Opening tentoonstelling
    • Video Kuping Panjang & History of Long Ears and Story from the Journey
    • Expert talks en Q&A
    • Dans & muziek

Ga hier naar het event op 31 mei.