Pelita Naoorlogse Generatiebijeenkomst met Marit Buur

Stichting Pelita organiseert door Nederland meerdere bijeenkomsten voor de naoorlogse generaties. Tijdens de Pelita Naoorlogse Generatiebijeenkomst op zaterdag 8 april 2023 in Museum Sophiahof is auteur Marit Buur te gast.

Na het overlijden van haar vader vonden Marit Buur en haar zussen drie door hem volgeschreven cahiers. Hierin beschreef hij zijn verleden in Nederlands-Indië tijdens de Japanse bezetting. Door een speling van het lot kwam vader Eugéne in het meest beruchte mannenkamp op Java terecht, Baros 5. Hij was daar overgeleverd aan de wrede praktijken van de Japanse bezetter. Voor Marit en haar zussen was dit verhaal nieuw. En omdat er vanuit het perspectief van een jonge jongen (Eugène was 13 jaar toen hij in Baros 5 terechtkwam) verder geen ooggetuigenverslagen bekend waren, besloot Marit Buur de aantekeningen te bewerken tot een boek: ‘Namens mijn vader. De Indische stilte verbroken’.

Het hoofdthema van haar debuutroman is verscheurdheid, maar daarnaast spelen ook veerkracht en transgenerationeel trauma een rol. Tijdens de Pelita Naoorlogse Generatiebijeenkomst vertelt Marit Buur over het verhaal van haar vader, maar ook wat dit familieverhaal betekent voor haar en haar zussen. En wat vertelt zij vervolgens weer aan de komende generaties in de familie? U kunt met haar in gesprek. Na afloop is er gelegenheid om het boek aan te schaffen en door Marit te laten signeren.

11.30 uur - Inloop
12.00 uur - Welkomstwoord door Alies Boenders
12.05 uur - Interview met en voordrachten door Marit Buur
12.45 uur - Lunch
13.45 uur - In gesprek met de auteur
14.30 uur - Gelegenheid tot napraten en signering boeken in het Museumcafé. Gelegenheid om exposities te bezoeken (hiervoor dient u een apart ticket bij de balie aan te schaffen)
17.00 uur - Museum Sophiahof sluit

In Museum Sophiahof zijn tijdens de lunchpauze warme (Indische) snacks op eigen kosten verkrijgbaar. Als u een boek wil aanschaffen van Marit Buur dan kunt u deze contant of met een Tikkie betalen.

Aanmelden

Aanmelden is gewenst in verband met de capaciteit van de zaal. Dat kunt u doen tot en met 3 april bij e.roso@pelita.nl.