25 maart: Koken met Marc Tierolf

Tjendolmiddag: Het Indische Kookschrift van oma Miet

Achterkleinzoon Marc Tierolf bewaarde de culinaire erfenis van zijn oma Miet en legde het vast in het kookboek 'Het Indische Kookschrift van oma Miet'. Oma Miet (Mimie Georgine van Spanje – de Liser de Morsain, Batavia, 9 februari 1900) begon in 1922 met haar cateringbedrijf. In 1958 moest Oma Miet Indonesië verlaten. Aan haar achterkleinzoon liet ze al haar recepten van de de authentieke Bataviaanse keuken na. Op 25 maart kunt u vanaf 14.30 uur kennismaken met deze specifieke keuken. Er is een talkshow, een kookdemonstratie, een proeverij en u kunt natuurlijk een gesigneerd exemplaar van het Kookschrift aanschaffen. Uiteraard ontbreekt de Tjendol niet!

Marc Tierolf over de Bataviaanse keuken: "Het gaat voor veel mensen een verrassing zijn. Want dit is de authentieke Indische keuken, dus zonder twist. Zonder aanpassingen aan de westerse smaak, zoals je in veel Indische restaurants de gerechten krijgt. Mijn satésaus smaakt niet zoals uit een potje, want Oma Miet maakte de Bataviaanse satésaus. Wist je trouwens dat er niet maar 1 pindasaus is. Elk gerecht heeft zijn eigen pindasaus. De satésaus van Oma Miet is geen gado gado- of bah-so saus.”

Op vrijdagmiddag is Marc onze speciale gast. Hij zal vertellen over de oorsprong van de recepten en over het leven van oma Miet. En hij laat de bereiding zien van een van de recepten. En u kunt natuurlijk met hem in gesprek over een van de meest populaire gespreksonderwerpen in de Indische gemeenschap: eten!

Programma en tickets

14.30 uur: Inloop met koffie, thee en spekkoek
15.00 uur: Start talkshow en kookdemonstratie
16.00 uur: Proeverij, boeksignering en napraten in het Museumcafé met een glas Tjendol
17.00 uur: Sluiting Museum Sophiahof

Tickets kosten € 9,50 (incl. koffie, thee, spekkoek en Tjendol) en kunt u hier bestellen. In verband met de inkoop van de Tjendol eindigt de verkoop van de tickets op maandag 21 maart om 12:00 uur. Wees er dus snel bij.

Indien u vooraf onze tentoonstelling ONS LAND wilt bezoeken kunt u aan de kassa een kaartje kopen of hier alvast bestellen.