biak

Tabee Nieuw-Guinea & BIAK Stories

t/m

Wegens een technische storing is de tentoonstelling Tabee Nieuw Guinea op dit moment helaas niet in werking. Wij hopen dat de problemen zo snel mogelijk zijn opgelost.

Vanaf 1 oktober kunt u maar liefst twee nieuwe tentoonstellingen zien bij ons, helemaal in het kader van voormalig Nederlands Nieuw-Guinea. 'Tabee Nieuw-Guinea' is een video-installatie met fragmenten uit interviews met 33 inwoners van Nieuw-Guinea waarin zij vertellen over het dagelijks leven en hun gedwongen vertrek. In 'BIAK Stories' staat een liefdesverhaal centraal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de oplopende spanningen in Nieuw-Guinea in de jaren voor de overdracht aan Indonesië, in 1963. Beide tentoonstellingen zijn tot en met zondag 8 januari 2023 te bezoeken.

De datum 1 oktober is voor betrokkenen niet zonder betekenis. Op deze dag werd 60 jaar geleden in 1962, Nederlands Nieuw-Guinea overgedragen aan de Verenigde Naties en vervolgens een jaar later aan Indonesië.

In de video-installatie 'Tabee Nieuw-Guinea' worden de interviews gecombineerd met historisch beeld- en videomateriaal over deze periode. U kunt rustig de tijd nemen om deelgenoot te worden van de indringende verhalen van de 33 geïnterviewden. Op de muren rondom de installatie is een historische tijdlijn te zien met de belangrijkste historische gebeurtenissen én de belangrijkste persoonlijke gebeurtenissen in het leven van de geïnterviewden. Aansluitend op de tentoonstelling zijn er op 8 en 9 oktober twee publieksprogamma's in Museum Sophiahof, namelijk de première van het docutheater 'Verzoening?' en een symposium. Zie hiervoor onze evenementenagenda.

Voor 'BIAK-Stories' liet kunstenaar en filmmaker Monique Verhoeckx zich inspireren door de geheime liefde van haar ouders. In een filmische installatie, opgebouwd uit bamboe en boombast, combineert zij haar vaders kleurendia’s over het leven op Biak, liefdesbrieven en uniek historisch filmmateriaal met een sound design van componist Albert van Veenendaal. BIAK Stories neemt het publiek mee naar Biak, een eiland in voormalig Nederlands Nieuw-Guinea. Het is de tweede helft van de jaren vijftig. Er zijn spanningen tussen Nederland en de nieuwe Republik Indonesia. In analogie met twee naties die vechten om het land van de Papoea's speelt zich een gecompliceerde liefdesgeschiedenis af.

Beide tentoonstellingen kwamen tot stand in samenwerking met het Indisch Herinneringscentrum.

tng