Explainers 7 West-Papua

The Explainers #7: Nederland & West-Papua: Connected by History

In het kader van Haagse Vrijheidsweken presenteert Museum Sophiahof in samenwerking met Stichting ZMP (Zelfbeschikking Molukkers en Papoea's) donderdag 18 april een programma over het streven naar zelfbeschikking van Papoea's vanuit een historische insteek .

In deze zevende editie van het programma The Explainers gaan wij dieper in op het vrijheidsstreven van West-Papua in het huidige Indonesië. Hierbij verkennen we de wortels van het huidige conflict in West-Papua, inclusief de historische rol van Nederland. Wist jij bijvoorbeeld dat West-Papua vroeger Nederlands Nieuw-Guinea heette?

Allereerst zal er de mogelijkheid zijn om een authentieke Papoea maaltijd (verzorgd door Taste of the Pacific) te nuttigen in ons Museumcafé. Vervolgens gaat moderator Chrissy Flohr de diepte in met Vien Sawor (operationeel directeur van de Samenwerkende Organisaties voor West-Papua en pleitbezorger voor het zelfbeschikkingsrecht van de Papoea’s).
Ze werd geboren tijdens de vlucht van haar ouders uit West-Papua naar het buurland Papua New Guinea. Na haar afstuderen, ze studeerde af op Biakse taal, de moedertaal van haar ouders, heeft Vien zich gewijd aan het bevorderen van de kansen en welzijn van de Papoea’s in West Papua. Haar eerste bezoek aan haar geboorteland in 1992 betekende een keerpunt in haar leven. Ze voelde zich onmiddellijk verbonden met het prachtige land. Sindsdien zet Vien zich in om de stem van Papoea’s te laten horen in Nederland en daarbuiten.  over het streven naar zelfbeschikking van Papoea's vanuit een historische insteek waarbij Vien ook een persoonlijk verhaal zal delen.

Hierna gaan we in gesprek met Vien Sawor, Aad Kamsteeg (ZMP - Zelfbeschikking Molukkers en Papoea's), Dick Breeuwer, Vera Wesseling en Erisam Ap. Waarbij jullie ook de gelegenheid zullen krijgen om vragen te stellen en deel te nemen aan de interactieve discussie.

Als afsluiter zal Erisam Ap speciaal een rap schrijven en deze performen. Hierna vertelt Insos (Stichting Informatie Melanesië) over de mini-expo met archiefdocumenten.

Op het einde zal er ook nog een gelegenheid zijn om te borrelen bij de infotafel van ZMP waarbij er DVDs zullen worden verkocht.
Kortom een bepakte avond!

18:00        Maaltijd door Taste of the Pacific (Insos Ireeuw). Mogelijkheid om maaltijd te nuttigen in Museumcafé
19:00        Welkom
19:05        Interview Vien Sawor
19:45        Panelgesprek met Vien Sawor, Aad Kamsteeg (ZMP), Dick Breeuwer, Vera Wesseling en Erisam Ap.
20:05        Interactieve discussie / Q & A met panel
20:30        Rap performance Erisam Ap
20:40        Insos vertelt over mini-expo
20:45        Borrel met infotafel ZMP en DVD verkoop
21:30        Einde programma

Let op, er zijn twee verschillende tickets:
- €10,- voor een ticket inclusief drankje
- €18,- voor een ticket inclusief authentieke Papoea maaltijd én drankje

Bestel je ticket(s) hier!

Talkshow The Explainers

De aandacht groeit voor een bredere blik op ons koloniale verleden. Heb jij behoefte aan tekst en uitleg bij dit ingewikkelde verleden? En ben je benieuwd hoe deze gedeelde geschiedenis nu nog steeds doorwerkt? Tijdens The Explainers gaan we samen de diepte in en verkennen we verschillende perspectieven. Eerder besproken thema's zijn; Javanen van SurinameChinese roots uit Indonesië en de Vrijheidsstrijd van West-Papua.

De zevende editie van The Explainers is een samenwerking met ZMP en onderdeel van de Haagse Vrijheidsweken.